Cold War Censorship in Pogo 5

with Nikita Khrushchev’s face (Kelly, 1957: 123-165; 1959: 195;
1960: 139-146; 1961: 24-27; 1962: intro., 9-12). On these occa-
sions, censorship did not appear in American newspapers, whose read-
ership would not be particularly offended by such satire, but, instead,
in the foreign press that carried Pogo. In a 1962 sequence at least two
papers objected to the pig character—the Asahi Evening News, an
English language paper in Tokyo, and the Toronto Globe and Mail.
Both papers decided to drop the strip while the Khrushchev face was
present (Kelly, 1962: intro.). Kelly claimed to be surprised,“to find
the cartoon of the pig accused of being satire in bad taste. Also, Pogo
was accused of having gone in for editorial comment and of making
fun of politics. The accusers were editors of a few papers carrying
Pogo who thought they saw in the pig some resemblance to a head of
state” (Kelly, 1962: intro.). Regarding the Tokyo paper, Kelly claimed
to understand, since, after all, “they are so close to Vladivostok™ (New
York Times, 1962). He did not comment directly about the Toronto
paper that had responded to the situation by placing an announcement
in a box where the Pogo strip usually ran. It simply said that “Pogo
will be back when Walt Kelly returns to the Okefenokee folk” (Globe
and Mail, 1962). This decision stimulated a subsequent letter to the
editor that claimed the paper “Owes readers an explanation of why, in
a society of the free press, the satire of Communist hypocrisies through
the medium of a comic strip(namely Pogo) is censored” (Globe and
Mail, 1962). Soon, the Globe and Mail removed the little boxed
message and replaced it with recycled old Pogo sequences that did
not include any communist pigs. This policy continued for as long as
Khrushchev lived in the Okefenokee (Globe and Mail, 1962). It should
be noted that Kelly ended up publishing all of the Krushchev strips
later in book form as part of a continuing process of reissuing Pogo
culled from the daily press run. Kelly usually published four books a
year on average and while avoiding censorship was not the primary
motive for these collections, it did permit the sidestepping of newspa-
per interventions (Kelly, 1957: 123-165; 1961: 24-27; 1962: 9-21).

26.1 October 2003



